Розпочавши свою діяльність багато років тому, Державний професійнотехнічний навчальний заклад «Ічнянський професійний аграрний ліцей» пройшов довгий шлях, переживши різні епохи та виклики. Сьогодні він стоїть на порозі нової ери, поєднуючи перевірені часом традиції з найсучаснішими освітніми технологіями.
«Трудова слава» зустрілася з виконувачкою обов’язків директора закладу Світланою Ледень, щоб дізнатися, як ліцей готує молоде покоління до викликів завтрашнього дня, які перспективи відкриває перед своїми випускниками й, звичайно, про його сьогодення та перспективи на майбутнє.
– Світлано Михайлівно, наскільки я знаю, ваш заклад має цікаву та довгу історію…
– Ви знаєте, залежно від того, як дивитися на це питання, бо дехто схильний вважати, що наш заклад існує в Ічні ще з 1969 року, оскільки колись тут була і ковальська школа, і курси механізаторів. Але як заклад професійно-технічної освіти, він заснований у 1987 році.
Звичайно, що майже 40 років – це немаленька частинка історії. І дійсно, наш професійний ліцей уже можна назвати закладом з історією.
– Скажіть, будь ласка, як Ви оцінюєте цей рік, наскільки активно триває приймальна кампанія, чи йдуть до вас діти?
– Цього року є деякі проблеми з набором, і наш досвід і практика підказують, що найбільше це пов’язано з тим, що в цілому в нашому регіоні на сьогодні стрімко зменшується кількість випускників дев’ятих класів і взагалі кількість дітей.
Зменшення кількості випускників відбувається з різних причин, зокрема, на це впливає безпекова ситуація. Зрозуміло, що близькість до кордону, постійні обстріли, тривоги змушують батьків шукати для дітей більш безпечне місце для проживання та навчання. Тож багато дітей батьки вивезли в інші, безпечніші регіони або взагалі за кордон.
І ще одна вагома причина зменшення кількості випускників – це невисока народжуваність у нашому регіоні. Тож проблема з набором випускників у нас, як і в інших наших колег, є, хоча ми сподіваємося, що до завершення вступної кампанії все в нас складеться добре.
Ми продовжуємо профорієнтаційну та роз’яснювальну роботу з батьками. Тому що батьки не завжди володіють інформацією про заклад, про професії, які можна отримати в нас, про можливості працевлаштування. Хочу зазначити, що ці професії на сьогодні є дуже потрібними, тому що сільське господарство страждає зараз від нестачі кваліфікованих робітників, а ми якраз і готуємо такі кадри. Це – і слюсарі з ремонту сільськогосподарської техніки, і трактористи-машиністи сільськогосподарського виробництва, і водії вантажних автомобілів. Це якраз те, що на сьогодні потребує наше сільське господарство. Тому наші випускники, які бажають працювати за отриманою професією, працевлаштовуються. Пропозиції на ринку праці є.
У нас є ще й така досить затребувана професія – оператор ветеринарного оброблення тварин. Наші роботодавці дуже зацікавлені в робітничих кадрах з цієї професії, тому що це помічник ветеринарного лікаря на фермах, на тваринницьких комплексах, у ветлікарнях, у фермерських господарствах. На сьогодні в нашому регіоні така галузь, як тваринництво, розвивається: відкриваються нові тваринницькі ферми: птахоферми, свиноферми. І там дуже потрібні працівники за такою професією.
Готуємо кадри ми й за таким фахом, як лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу. В Ічні є підприємства, які потребують таких спеціалістів. Це завод сухого молока і масла, молококонсервний комбінат, зерноприймальні підприємства, тобто всі підприємства, де є лабораторії, потребують кваліфікованих лаборантів.
– А скажіть, будь ласка, оці підприємства, які Ви перерахували, вони подають вам заявки на спеціалістів? Чи може людина, яка закінчила ваш профтехзаклад, одразу вийти на роботу? Ви їм щось пропонуєте, чи вони повинні самі шукати перше робоче місце?
– Пропозиції є, але випускників не завжди влаштовує рівень заробітної плати, що пропонує роботодавець. Сучасні молоді люди мають високі амбіції й не дуже хочуть працювати в нашому регіоні на тих умовах, які їм пропонують.
– Тобто пропозиції є, а випускників не влаштовують умови праці й рівень заробітної плати? Тобто їм пропонують дуже низькі зарплати, так я розумію?
– Не настільки низькі заробітні плати, мабуть, наскільки у випускників є завищені вимоги, надії, потреби. Вони високо оцінюють свою робочу силу, і ніхто не каже, що це погано, але з цієї причини вони не хочуть працювати на ічнянських підприємствах і здебільшого їдуть до столиці.
– Нещодавно спілкувалася з аграріями, й вони кажуть, що зараз дуже високі вимоги до тих-таки трактористів, бо сучасний трактор, наприклад, John Deere, оснащений системою навігації та контролю, моніторами, GPS, тож не кожен тракторист, навіть випускник професійно-технічного закладу, з цим справляється. Тож знайти досвідченого тракториста – доволі складна проблема.
– Погоджуся з їхньою думкою, але хочу внести невеличке уточнення. Трактористи за рівнем підготовки мають різні категорії. Є трактористи категорії А1, А2, В1, В2 тощо.
Ми готуємо базового тракториста. Це легкі колісні трактори, потужніші колісні та гусеничні трактори та зернозбиральні комбайни.
Ми готуємо за цими трьома категоріями, а John Deere – це вже вищий рівень. Але щоб набути вищого рівня, то треба мати базовий, потім пройти ще додаткову підготовку й отримати дозвіл на роботу на тому-таки супертракторі. Така в державі система підготовки робітничих професій.
Це так, як і водій. Є просто водій вантажного автомобіля на 510 тонн. Є водій автобуса, є водій машини з причепом, є водій ваговоза.
Ми не готуємо одразу так, щоб наш випускник працював у полі на суперсучасному тракторі. Він має набути спочатку досвіду на менших тракторах, а потім пройти додаткове навчання й вже тоді пересідати на складнішу техніку.
– А додаткове навчання ви проводите?
– Ні, ми не маємо ліцензії на таку підготовку, у нас немає відповідної технічної бази. В області є навчально-практичний центр підготовки в Сосницькому професійному ліцеї. Ми, за можливості, направляємо наших учнів на навчання до цього центру, вони там не проходять курсову підготовку, а лише знайомляться із сучасною технікою. Але все одно, якщо трактористи або водії хочуть працювати на сучасній техніці, то вони повинні пройти додаткове навчання у відповідному ліцензованому центрі.
– Скажіть, будь ласка, з-поміж усіх перерахованих професій, які користуються найбільшим попитом? Куди більше вступають?
– Є п’ять професій, переважно на які ми набираємо випускників дев’ятих класів. Ці професії є інтегрованими, тобто об’єднані по кілька за напрямками навчання. Перша інтегрована професія – це слюсар з ремонту сільськогосподарських машин й устаткування, тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва і водій категорії С. І коли ми набираємо на цей напрямок, то фактично по завершенню навчання випускник отримує всі три професії. Спочатку одна вивчається, потім наступна, потім ще одна. Так само інша інтеграція: професія «лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу» та професія «оператор ветеринарного оброблення тварин». Тобто по завершенню навчання випускник отримує дві або три професії, і в дипломі так і написано, що він має дві або три професії.
Це дає випускнику ширші можливості для працевлаштування, для пошуку кращого робочого місця. Звісно, чим більшою кількістю професійних навичок людина володіє, чим ширше її знання, тим легше їй адаптуватися в сучасному світі. Тому в нас набір іде у двох ось таких напрямках навчання.
На технічний напрямок переважно юнаки вступають, у нас у практиці немає, щоб дівчата навчалися на таку професію. На початок серпня набір на ці професії на 80% закрито. Уже 20 юнаків подали документи для вступу на навчання, а замовлення – на 25 осіб.
На інші професії подано менше заяв на навчання, там ми набрали десь 60% від запланованого.
– А після 11 класу до вас можна вступити на навчання?
– Ми не маємо цьогоріч замовлення на навчання на базі повної загальної середньої освіти. На сьогодні у нас регіональне замовлення є тільки на випускників базової загальної середньої освіти, тобто лише на базі дев’яти класів. На базі 11 класів ми маємо ліцензії на підготовку за професіями: «апаратник пастеризації та охолодження молока», «оператор лінії у виробництві харчової продукції (молочне виробництво)», «монтажник гіпсокартонних конструкцій». Але набрати групи на базі 11 класів складніше через значну пропозицію навчання у закладах вищої освіти.
Продовження у наступному номері
Спілкувалася Олена БЕРЕЗКІНА